In 1927, op de scheepswerf van Arend Apol te Wirdum aan het Damsterdiep in de provincie Groningen, zag de sleepboot Odilo het levenslicht als de Trio. De opdrachtgever, R (Riepke) Mulder uit Delfzijl, bestelde oorspronkelijk een stoomsleepboot. Echter, het jaar 1927 kenmerkte zich door een opmerkelijke overgang, waar veel scheepseigenaren hun stoomschepen motoriseerden met de installatie van diesel- of ruwe oliemotoren. De Trio van Mulder onderging dezelfde transformatie en werd uitgerust met een 2-cilinder 70 pk Brons dieselmotor.
Gedurende ruim 30 jaar vervulde de Trio haar taken voornamelijk door houtvlotten te slepen van de Zeehaven van Delfzijl via het Damsterdiep naar houtzagerijen en bouwbedrijven in de provincie. Na deze dienstperiode verkocht Riepke Mulder de Trio aan de heer Sikko Roelf Eisenste uit Delfzijl voor het bedrag van 14.500 gulden, waarna de sleepboot werd omgedoopt tot Zeehond. Na het overlijden van Sikko Eisenste in oktober werd de boot doorverkocht aan G. Oldenburg, die haar de naam Nellie-S gaf.
Vanaf dat moment wisselde de Odilo nog zes keer van eigenaar en naam:
– 1970: Nellie-S, P. Oldenburg, Delfzijl
– 1970: Miriam, P. van der Zee & Zn, Amsterdam
– 1981: Zeehond, H.C. Vermaat, Schiedam
– 1987: Annie, M.K. Jansen VOF
– 1998: Dianne, Th. Blom, Bergen op Zoom
– 2019: Proleet, Frerik Samplonius, Scheepsmakelaardij-Friesland, Leeuwarden
In 2020 kreeg de sleepboot Odilo haar huidige naam, nadat zij werd verworven door Manon en Eddy Mötter van de Stichting Restauratie en Behoud Motorsleepboot Odilo in Roermond. Deze stichting werd opgericht met als doel de bijna 100 jaar oude sleepboot in authentieke conditie te herstellen.
Gedurende haar rijke geschiedenis werd de Odilo door verschillende motoren aangedreven:
– 1927: Brons 70 pk
– Onbekend: 100 pk
– Onbekend: 168 pk Leyland
– 1995: DAF 320 pk
– 2021: Industrie 60 pk
De foto maakte ik in 2007 in Dordrecht tijdens een succesvolle wereldrecordpoging voor sleepboten in kiel lijn varen.
Jan Weij, 10 december 2023