De sleepboot Spes, gebouwd door J. Assenberg op de scheepswerf Goor & Spiekman in Zwartsluis in 1937, werd aan het begin van de Tweede Wereldoorlog gevorderd door de Duitse bezetter. Het schip werd ingezet in de Rotterdamse havens, en ondanks vele pogingen van Assenberg om zijn sleepboot terug te vinden, bleef deze spoorloos.
Begin jaren 50 liep een vrachtschipper op de Waal bij Tiel voor anker om op de stroom af te meren. Het afmeren ging vlot, maar toen de schipper de volgende ochtend wilde vertrekken, bleek het anker muurvast te zitten op de bodem van de Waal. Een opgeroepen duiker ontdekte dat het anker dwars door de luiken van de machinekamer van een gezonken sleepboot was gevallen. Het had zich vastgezet onder de motorfundatie van de hoofdmotor, een tweecilinder 70 pk Brons-motor.
Toen de gezonken boot werd geïdentificeerd, bleek het te gaan om de Spes, de sleepboot die in de oorlog verloren was gegaan. Bij de berging werden er vele kogelgaten in de romp aangetroffen, wat erop wees dat de Spes tot zinken was gebracht. In 1953 werd de boot, tegen de kosten van de berging, verkocht aan B.J. Stol, die het schip weer in originele staat herstelde. Sinds 1998 is Anton Karsbergen de trotse eigenaar van deze prachtige en goed onderhouden sleepboot, die nu de naam Dora heeft.
Jan Weij, 8 september 2024