Gebouwd op de scheepswerf van Weduwe F. Hinloopen te Amsterdam.

Voordat ik begin met de beschrijving van deze sleepboot, wil ik eerst iets vertellen over de locaties en personen die een rol spelen in dit verhaal.

De scheepswerf van Hinloopen bevindt zich niet in Hindelopen, maar in Amsterdam. Hoewel Hindelopen beschikte over een zeevloot van 80 vrachtschepen (fluitschepen), had het geen grote haven waar deze schepen konden worden gelost. Dit gebeurde dan ook in Amsterdam. De periode tussen 1650 en 1850 waren zeer voorspoedige en welvarende jaren voor Hinloopen vanwege hun handel met de Oostzee landen. Ze verkochten voornamelijk wollen kleding en jenever in deze koude streken, en keerden terug naar Amsterdam met schepen volgeladen met hout. De fluitschepen waren houten zeilschepen met 3 masten, lange en grote boten met een smal bovendek en een breder gedeelte op en onder de waterlijn. Deze schepen konden door een kleine bemanning worden gevaren.

Gegevens van de Sleepboot Koning David: gebouwd in 1911 op Scheepswerf F. Hinloopen, Amsterdam. Afmetingen: 15.95 x 3.40 x 1.28 meter. Aandrijving: Deutz 30 pk, Deutz 60 pk en Kromhout 60 pk (huidige motor).

Geschiedenis:

  • 1911: Koning David, F. Hinloopen, Amsterdam.
  • 1912: Koning David, N.V. Motorsleepdiensten Amsterdam.
  • 1919: Koning David, M. de Zwart N.V. Bakkenverhuur, Amsterdam.
  • 1920: Cato, M. de Zwart Bakkenverhuur, Amsterdam.
  • 1942: Dini, T.J. van der Meulen, Grevenbicht.
  • 1958: Germa IV, C. van Dongen, Wessem.
  • 1965: Marjo, A. Bos, Weesp.
  • 1972: Luzon, C. Taconis, Leiden.
  • 1988: Luzon, A.K. Errades, Leiden.
  • 1996: Koning David, H.R. Maliepaard, Dordrecht.
  • 2010: Koning David, D.J. Bleeker, Winschoten.

Jan Weij, 3 maart 2024